Dag 2

Idag har vi roat oss här i Hanoi. Vi började med att ta en frukost. Hittade ett ställe endes gatan med plastpallar som känns lagom höga för personer på 1,10m. 3 rätter fanns att välja på, och 3 olika dricka tror jag. Menyn hade bilder så jag pekade på det i mitten. På väggen satt en vietnamesisk lapp med 3 av något som jag antar var dryck, men utan bild, så jag förutsatte att en var grönt te som är populärt här, så det fick vi. Maten bestod av nån form av nudlar, friterad tofu, friterad kyckling, tunna skivor av något som kan varit kotlettrad samt sallad av några nässellilnande blad. Gott och lagom för 2 pers för ca. 15 svenska kronor.
 
 
Kollade på moppar hos en entusiastisk vietnamestjejj i 20års åldern. Hon vallade runt oss till sin bror, men det visade sig att mopparna vi var intresserade av var på stället där vi först träffats, så vi gick tillbaka.
Vidare till en annan gubbe vi skulle köpa moppar av. Han fixade en taxi som körde oss till hans brors moppeupplag. Provkörde moppar, frågade om han ville ha pröjs för taxin (det ville han inte), tackade och gick. Vi hade mer köpsug på ställe 1, så vi beslutade att ta en promenix tillbaka. Jag kom på att jag läst om Hanoi city train, så det ville vi se. Ett tåg som går på en gata runt en meter utanför folks dörrar påväg in till stationen. Kände mig som Sheldon Cooper... väntade å väntade. Frös. Tog en bira. Frös å väntade mer... på ett tåg vi inte ens skulle åka med. Tillslut kom det. Värt väntan. Jävlar va de körde mitt bland folk. Slog lock för öronen när man stod mellan tåget å husväggen. Coolt. 
 
Vidare och gjorde affär på mopederna. Svårprutat, men fick dem för 240USD/st efter att ha provkört 4st på det stället. Hjälmarna som erbjöds var usla och luktade surströmming. Istället gick vi till ett ställe vi passerat tidigare å lyxade till det me flång nya krukor. Efter vi betalat typ 350kr för 2 hjälmar så kom det fram ett par små hologramklisterlappar som skulle på. Säljaren förklarade att lapparna är bevis på att hjälmarna inte är av återvunnen plast, fast de är av återvunnen plast :)
 
 
Nu har vi i alla fall 2 moppar å nya hjälmar. Imorrn drar vi till Ha Long. Ska va fint där sägs de. Såhär års lär de va askallt, som här, men fint.
 
Guuu va långt inlägg!!
Ska babbla mindre i nästa
 
Hade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0