en båtresa och kyckling

vart va vi? de kan jag inte svara på eftersom jag inte har internet i skrivande stund.
Tror jag skrev något på Lankawi senast.
Där va det i alla fall bra. Hyrde en hojj och for runt ön. En fantastisk luftkyld maskin av märket DTM, som KTM måste ha kopierat. Denna maskin på 150 råa cc var suverän.. typ.. =) Tog en sånhär fallskärms-flygning efter båt. kostade bara runt 100 svenska i var. De flesa flyger med en instruktör bakom sig. Istruktörerna kör inte riktigt efter safety first utan sitter helt löst i ett sling bakom turisten som hänger i en sele framför. Man behövde inte flyga med instuktör så vi körde en dubbel utan. Alltså Carrå fram och jag bakom (fast jag fick också en sele). Dra här när ni ska landa sa dom, å så flög vi en sväng.
Efter flygandet tog vi en middag på en pir i solnedgången. Bästa bordet. Fräscht.

Langkawi kan vi rekomendera. Billigt, fina stränder, billiga aktiviteter, mysiga barer. Alla alkohol på ön är skattefri tror jag.

Dagen efter tog vi tog båten till Kho Lipe i Thailand. Lite intressant resa:
Skulle bli hämtade 07.30 på hotellet. Lite efter 8 kommer en minibuss. Lastar i. Visar biljett. Fel Bolag. Lastar ur. Kommer ny minibuss. Lastar i. Åker några hundra meter. Kliver ur. Lämnar ifrån oss pass och fyller i en såndär liten blankett man brukar få på flyget för visum. In i minubussen igen.. förvirring när vi ska på båten igen. Pass hit och dit, massa stressade människor och något otydlig information om hur allt ska gå till. På båten kommer jag att tänka på en grejj.. Vi har knappt några malaysiska pengar kvar, för va ska man med dom till i Thailand?.. Aaa, smart kanske du tänker. Mindre smart att vi inte har några kontatna medel i någon annan valuta heller. Undrar om det finns bankomat på ön, som jag förstått är rätt liten.. Efter omlastning på en pråm utanför stranden och en kort long-tail-boat-tur når vi stranden. Jag frågar första bästa Thailändare:
-exuse me. Is there an ATM on the island?
-no, but you can change money over there, svarar thailändaren och pekar..
aa, visst, tänker jag. Kan jag ju inte alls efter som jag inte har nåt att växla med..
Hmmm.. tar de lungt. Kollar om vi kan få tillbaka våra pass. Det kan vi inte. Eller jo, men först om nån timme kan vi hämta dem i babu-kojjan som ser ut att vara ämnad för badrings-uthyning.
Frågar nån i båtpersonalen som befinner sig på stranden.
Det finns tydligen en bankomat vid seven eleven. Lämnar Carrå med väskorna och tassar dit. "NO!!! SERVICE" står det på ett A4:a som är upptejpat på bankomaten.
aaa.haa.. går in på seven eleven och frågar. Får ett obegripligt svar, men tycker ändå kassörskan och hennes täder pekar lite mot apoteket som ligger vägg i vägg.
Aja, går väl in och frågar på apoteket då tänker jag. Så det gör jag.
Där har han en kortmaskin. Frågar hur mycket stålar jag vill ha... hmm tänker jag.. hur mycket kan jag ta ut, frågar jag.
Får klart för mig att det inte är någon begränsning så tar ut 10.000 Baht (drygt 2500 sek) med ett påslag på 5%. När jag dragit kortet tar apotekaren upp en gigantisk sedelbunt ur fickan och ger mig de 10 översta tusingarna.

Lättad över att inte vara pank i ett främmande land på en ö utan att ha råd att ta mig där ifrån tassar jag vidare för att fixa ett rum. Fullt, fullt, kanske fullt, dyrt.. Till slut hittar jag ett rum som jag bokar innan jag går tillbaka till Carrå. Oroar mig på vägen tillbaka lite att hon har sjunkit in hennes allvarligaste form av anti-mat koma. Ser framför mig hur hon ligger uttorkad, utslagen på stranden med ett par Thailädare över sig som baddar henne med alohe-vera. Jag kommer fram. Carrå mår bra. Chill. Sen Chillar vi. På kvällen bokar vi båten till Phi Phi som vi sitter på nu (dagen efter). Har snart gått 2 timmar av 6. Kommer va framme vid 16-tiden. Dehär första timmarna satt vi ute. Känner mig något bränd i fejs. Stannar här inne ett tag.

Ha de´

--------------

båtresan forts..

vid 12-snåret stannade vi på nån ö för att släppa av och på folk. Thailändska försäljare invarderade båten. Bra för oss som var hungriga.. Bland annat såldes kycklingspett.
"chicken, spicy, no spicyyy, 20 Baht... Lät ju gott tänkte jag så jag kallade till mig försäljaren.
-spicy, noo spicyyy? 1, 2, you? frågar thai tjejjen
-one spicy please
-spicyyy, 20 Baht
jag betalar
börjar käka och inser att jag fick en no spicy..
bra kul =)

nu är vi framme på phi-phi. Vi kom vid 17-tiden. Drog iväg lite i tid efter som vi böt båt ute på vattnet. Vissa dagar gör man det förklarade de när vi köpte biljetterna. Vi lallade runt här ett tag för att hitta ett prisvärt boende. Tillslut gjorde vi det. Bra så när som på myggen som gillar vårt rum. Efter vi checkat in gick vi å käkade. Kände oss bra trötta å gungiga i huvudet efter båtresan så det blev en tidig kväll.

Nu ska vi ut och bränna vidare på fäsket.(Det har alltså blivit förmiddag igen.)

heej

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0